• DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

• „Wszystko, co wielkie, jest wielkie przez serce.” /Cyprian Kamil Norwid/

Dzień 14 października obchodzimy każdego roku wyjątkowo. To szczególna data. Właśnie tego dnia mamy okazję podziękować naszym nauczycielom za ciężką pracę i wysiłek wkładany w naszą edukację. Z okazji Dnia Nauczyciela zamiast zajęć lekcyjnych odbyły się w naszej szkole spotkania uczniów z wychowawcami, następnie wszyscy zgromadziliśmy się na sali gimnastycznej, gdzie miała miejsce uroczysta akademia, którą przygotowali uczniowie kl. VIII pod kierunkiem pani Małgorzaty Wołek i pani Beaty Mozdyniewicz. Koledzy z kl. VIII wierszem i piosenką dziękowali nauczycielom za ich trud. W humorystycznej scence przedstawili także sylwetki uczniów, z którymi nauczyciele spotykają się w swojej pracy. W dalszej części uroczystości głos zabrała Pani Dyrektor Barbara Konopka, która mówiła o trudnej, ale i pięknej pracy nauczyciela. Podziękowała nauczycielom za dotychczasowe zaangażowanie oraz życzyła wielu sił i wytrwałości. W imieniu wszystkich uczniów naszej szkoły członkowie Samorządu Szkolnego złożyli nauczycielom serdeczne życzenia i obdarowali ich drobnymi upominkami i kwiatami. Na koniec życzenia wszystkim pracownikom szkoły od Rady Rodziców złożyła pani Aneta Dłubacz a uczniowie odśpiewali gromkie 100 lat!!!

• SPOTKANIE Z PODRÓŻNIKIEM - KENIA

• 10 października 2019 r. po raz kolejny naszą szkołę odwiedził podróżnik z grupy „Trzask”. Tym razem był to pan Dariusz Rochecki, który „zabrał nas w podróż do Kenii”. Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Najpierw prezentację obejrzeli uczniowie kl. O-III, potem uczniowie kl. IV-VIII. Opowieść podróżnika rozpoczęła się w Mombasie - drugim, co do wielkości mieście w Kenii. Prawie wszyscy turyści podczas pobytu w tym kraju odwiedzają tę okolicę ze względu na piękne plaże i ciepłe wody Oceanu Indyjskiego. Następnie pan Dariusz pokazał nam park narodowy Masaj Mara na południu kraju, a także opowiedział nam o zwierzętach: o hipopotamach, krokodylach, antylopach gnu, lwach, tygrysach itd. Odwiedzając wioskę Masajów mieliśmy okazję do poznania ich życia, kultury i tradycji. Później nasz kolega z kl. VIII – Łukasz zaprezentował strój Masajów. Można było obejrzeć nóż masajski, pałkę niezbędną przy przemawianiu, suitę i sandały z opony. Rodziny Masajów mieszkają wraz ze zwierzętami w wykonanych z ziemi i patyków chatach, których wielkość wynosi 2m x 3m. O bogactwie Masajów świadczy ilość krów, ilość żon i dzieci. W czasie prezentacji podróżnik zadawał uczestnikom pytania a dobre odpowiedzi nagradzał cukierkami. Na koniec mogliśmy zadawać pytania

Spotkanie z podróżnikiem było dla nas dużym przeżyciem, mogliśmy pogłębić swoją wiedzę geograficzną a u niektórych rozbudziły się pasje podróżnicze. Dziękujemy.

• INFORMACJA

• Szanowni Państwo,

uprzejmie informuję, że dziś została uruchomiona całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Każda młoda osoba, która zechce porozmawiać o swoich problemach, może zadzwonić pod bezpłatny numer 800 080 222 i uzyskać pomoc od doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Infolinię prowadzi Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Organizacja ta została wybrana w konkursie MEN, realizowanym w ramach Narodowego Programu Zdrowia.

Z poważaniem

Anna Ostrowska

Rzecznik Prasowy MEN

• WYCIECZKA KLAS VII I VIII DO WADOWIC, BOCHNI I NOWEGO WIŚNICZA

• W dniach 26 – 27 września 2019 roku  uczniowie kl. VII i VIII wraz z wychowawczyniami panią M. Wołek i panią J. Chrobak oraz panią M. Sopatą uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Wadowic, Bochni i Nowego Wiśnicza. W pierwszym dniu wycieczki odwiedziliśmy rodzinne miasto patrona naszej szkoły - Papieża Polaka Jana Pawła II – Wadowice. Wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II. Przechodząc przez kolejne fragmenty ekspozycji przypominające etapy życia i działalności Jana Pawła II, mogliśmy poznać Wadowice z początku XX w., zwiedzić mieszkanie, w którym urodził się i mieszkał Karol Wojtyła do 18-ego roku życia, obejrzeć ekspozycje poświęcone jego życiu i działalności jako kapłana, biskupa, papieża, przyjaciela młodzieży, podróżnika, narciarza. Muzeum jest bardzo nowoczesne i multimedialne. Pobyt w domu rodzinnym naszego patrona dostarczył nam wzruszeń i niezapomnianych wrażeń, i na długo zostanie w naszej pamięci. Po zwiedzeniu muzeum był czas na wizytę w kawiarni i skosztowanie słynnej „papieskiej” kremówki, (jedli nawet ci, którzy nie lubią słodyczy i ciast). Był również czas na zakup pamiątek. Zwiedziliśmy również kościół pw. Najświętszej Maryi Panny i spacerowaliśmy po wadowickim rynku.

Późnym popołudniem udaliśmy się do Kopalni Soli w Bochni, gdzie czekała na nas pierwsza atrakcja: zjazd Szybem Campi, pod czujnym okiem przewodnika. Po ekscytującym zjeździe na głębokość 212 m. i pokonaniu ok. 700 schodów zostawiliśmy swoje bagaże w komorze Ważyn i udaliśmy się na zwiedzanie podziemnych korytarzy wykutych w solnej skale. Zwiedzanie rozpoczęło się przejazdem podziemną kolejką. Po opuszczeniu kolejki przewodnik poprowadził nas ścieżką multimedialnych ekspozycji i opowiedział historię kopalni. Obejrzeliśmy wiele ciekawych wyrobisk i kaplicę. Mieliśmy poczucie wyprawy w czasie dzięki ekspozycjom multimedialnym. Spotkaliśmy się z królami, kupcami genueńskimi oraz duchem mnicha. Zwiedzanie zabytkowej kopalni, która w roku 2013 roku została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO to niezwykła podróż przez najstarsze i najpiękniejsze wyrobiska kopalni. Była to dla nas niecodzienna lekcja historii. Kolejnymi atrakcjami podczas nocnego pobytu w kopalni były: dyskoteka oraz możliwość grania w piłkę pod ziemią. Zmęczeni i zadowoleni poszliśmy spać na piętrowych łóżkach. Na drugi dzień po śniadaniu, zadowoleni, z pamiątkami, wyjechaliśmy na powierzchnię. Ostatnim punktem naszej wycieczki był Nowy Wiśnicz. Po przyjeździe na miejsce zwiedzaliśmy z panią przewodnik piękny zamek w Nowym Wiśniczu, poznaliśmy legendę związaną z królową Boną. Chętnie odpowiadaliśmy na pytania pani przewodnik i mogliśmy zabłysnąć wiedzą historyczną. Z Nowego Wiśnicza udaliśmy się w drogę powrotną do domu odwiedzając jeszcze McDonalda w Nowym Sączu. Do domu dotarliśmy bardzo zmęczeni, ale szczęśliwi i pełni wrażeń.

• SPOTKANIE Z POLICJANTAMI

• 23 września gościliśmy w naszej szkole przedstawicieli Policji, którzy przeprowadzili prelekcję na temat bezpieczeństwa dla dzieci z klas 0 - III.

Policjanci przypomnieli dzieciom zasady bezpiecznego poruszania się po drodze oraz pokazali jak ważne jest noszenie elementów odblaskowych.

Dzieci czynnie uczestniczyły w spotkaniu, dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i zadawały wiele pytań. Na zakończenie spotkania wszyscy uczestnicy mieli możliwość oglądania i przymierzenia akcesoriów policjanta -czapki, kamizelki, co wywołało u nich ogromną radość.

• UROCZYSTE ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020

• 02 września 2019 r. był w naszej szkole dniem szczególnym i uroczystym. Rozpoczęcie roku szkolnego to dzień, który zapada w pamięci każdego ucznia na bardzo długo. Po wakacjach wszyscy wracają do szkolnej rzeczywistości i obowiązków. Na uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego zgromadzili się uczniowie, nauczyciele i rodzice. Uroczystość rozpoczęła się okolicznościowym przemówieniem pani dyrektor Barbary Konopki. 1 września to również tragiczna data w historii naszego kraju; minutą ciszy uczczono 80 rocznicę wybuchu II wojny światowej. Po zakończeniu części oficjalnej, nastąpiły pierwsze powakacyjne spotkania z wychowawcami.

W nowym roku szkolnym życzymy wszystkim uczniom odkrywania nowych pasji i pielęgnowania tych już odkrytych.

• Rok szkolny 2019/20

• Rok szkolny rozpocznie się w poniedziałek 2 września mszą św. o godz. 800. Po mszy spotkanie w szkole. (sala gimnastyczna)

• Podręczniki dla oddziału przedszkolnego

• Informujemy, iż podręczniki dla dzieci do oddziału przedszkolnego na rok szkolny 2019/2020 będą rozprowadzane w pierwszych dniach września bezpośrednio przez przedstawiciela wydawnictwa.

• Informacja

• Szanowni Państwo!

W związku z panującymi wysokimi temperaturami bardzo proszę, aby ubierać dzieci, szczególnie młodsze w lekkie, przewiewne ubrania i wyposażać w wodę do picia na czas zajęć lekcyjnych.

• Wycieczka klas piątych na Musynę

•    10 czerwca klasy piąte udały się na ostatnią w tym roku szkolnym wycieczkę. Celem była Musyna. Wyruszyliśmy spod szkoły o godzinie 8.00, a na miejsce dotarliśmy dwie godziny później. Tam zapaliliśmy ognisko i miło spędziliśmy czas podziwiając cudowny widok, jaki rozpościerał się z polany. Pod szkołę wróciliśmy około godziny 13. Mimo doskwierającego upału oraz stromych podejść wszyscy świetnie się bawili i obyło się prawie bez marudzenia. Opiekę podczas wycieczki sprawowały wychowawczynie: panie Agnieszka Dyda i Maria Michałczak, oprócz tego pani Bogusława Chryczyk i niezastąpione mamy: Monika Jagieła i Halina Mikołajczyk, którym serdecznie dziękujemy!

• IV Dzień Regionalny w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Ochotnicy Dolnej

•    6 czerwca 2019 roku już po raz czwarty zorganizowaliśmy w naszej szkole Dzień Regionalny, czyli dzień poświęcony lokalnej historii, tradycjom i kulturze. Wzorem poprzednich lat była to także okazja do wręczenia nagród laureatom IV Gminnego Konkursu Historycznego Dzieje Ochotnicy i Tylmanowej. Odbyło się również uroczyste odsłonięcie tablicy upamiętniającej majora Józefa Chlipałę – Lubańskiego, absolwenta naszej szkoły, bohatera II wojny światowej.

Swoją obecnością zaszczyciło nas wielu Gości - senator RP Jan Hamerski i poseł na sejm RP Edward Siarka, Wójt Gminy Ochotnica Dolna, pan Tadeusz Królczyk, pani Sekretarz Gminy Ochotnica Dolna, Radna Powiatu Nowotarskiego Maria Łojas- Jurkowska, Przewodniczący Rady Gminy, pan Maciej Mikołajczyk, Zastępca Przewodniczącego Rady Gminy Ochotnica Dolna, p. Maria Chlipała - Gołdyn oraz radni: p. Maria Głód, Bożena Kuziel, Irena Pawlik i Andrzej Runger. Gościliśmy również p. kierownik Referatu Oświaty Gminy Ochotnica Dolna Jadwigę Czajkę, p. wizytator Kuratorium Oświaty w Nowym Targu Anielę Kasiniak, Proboszcza Parafii w Ochotnicy Górnej, kapelana Związku Podhalan ks. dr. Stanisława Kowalika, ks. dr. Jana Knutelskiego, kierowniczkę Gminnej Biblioteki Publicznej Monikę Groń, kierowniczkę Wiejskiego Ośrodka Kultury w Ochotnicy Dolnej Monikę Jagiełę, członków Związku Podhalan Oddział Ochotnica Dolna z prezesem Leszkiem Chrobakiem na czele, dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Krościenku nad Dunajcem, pana Roberta Dębskiego oraz dyrektorów szkół Gminy Ochotnica Dolna. Obecni byli także nauczyciele przygotowujący uczniów do Gminnego Konkursu Historycznego, wraz ze swoimi podopiecznymi, a także rodzice, nauczyciele i pracownicy naszej szkoły oraz uczniowie. Wśród gości była również pani Stanisława Gołdyn, lokalna poetka, a prywatnie babcia naszych uczniów. Z racji tego, że uroczystość poświęcona była pamięci Józefa Chlipały – Lubańskiego, obecni byli członkowie jego rodziny, min. jego brat Kazimierz Chlipała oraz wnuk Jan Ziemba.

Przygotowania do uroczystości trwały bardzo długo. Przeprowadzono cykl zajęć o historii i tradycji Ochotnicy, następnie konkurs plastyczny „Ochotnicka Nike”, najlepsze prace tworzyły oprawę plastyczną tego dnia. Uroczystości towarzyszyła wystawa pamiątek po Lubańskim, w tym najcenniejsze eksponaty: orzełek z jego czapki wojskowej, Krzyż Walecznych, francuski order Croix de Guerre z brązową gwiazdą oraz zdjęcia. Wystawa została zorganizowana dzięki życzliwości wnuka majora, Jana Ziemby.

Uroczystość otworzyła p. dyrektor  szkoły Barbara Konopka a następnie goście mogli posłuchać części artystycznej poświęconej pamięci Józefa Chlipały, po czym nastąpiło uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej przez p. Wójta Tadeusza Królczyka, przedstawicieli rodziny Lubańskiego oraz społeczności szkolnej – p. Dyrektor, rodziców i uczniów.

Po tej wzruszającej ceremonii wystąpił szkolny zespół NUCICKI, który zaprezentował muzykę, śpiew i taniec naszego regionu. Kolejny punkt programu to wręczenie nagród laureatom IV Gminnego Konkursu Historycznego Dzieje Ochotnicy i Tylmanowej pod patronatem Wójta Gminy Ochotnica Dolna Tadeusza Królczyka.

Druga część IV Dnia Regionalnego to Międzypokoleniowy Quiz „Ochotnica, wioska nasa”, który został zorganizowany przy współpracy z Wiejskim Ośrodkiem Kultury w Ochotnicy Dolnej i Gminną Biblioteką Publiczną w Ochotnicy Dolnej.

Wystartowało w nim 8 drużyn – w ich skład wchodzili uczniowie, rodzice, nauczyciele naszej szkoły ora członkowie Rady Gminy. Nad przebiegiem quizu czuwała komisja w składzie: Monika Groń i Małgorzata Kędzierska, nauczycielka naszej szkoły.

Po zaciekłej walce, w której wszyscy uczestnicy, tak dorośli jak i nasi uczniowie, wykazali się ogromną wiedzą na temat historii oraz tradycji Ochotnicy, Komisja wyłoniła zwycięzców drużynę Rodziców w składzie: Anna Cwynar, Halina Jagieła, Monika Jagieła i Irena Pawlik oraz drużynę Radnych w składzie: Maria Chlipała - Gołdyn, Bożena Kuziel i Maciej Mikołajczyk.

Wszyscy uczestnicy Quizu otrzymali nagrody, które ufundowała Gminna Biblioteka Publiczna w Ochotnicy Dolnej oraz Związek Podhalan w Ochotnicy Dolnej.

Uroczystość była przepiękna, zwłaszcza że wszyscy uczniowie, nauczyciele i obsługa zaprezentowali się w strojach góralskich albo z góralskim elementem. Bardzo dziękujemy naszym gościom za obecność i życzliwość a wszystkim uczniom i pracownikom szkoły za zaangażowanie.

IV Dzień Regionalny został przygotowany przez zespół nauczycieli w składzie: Małgorzata Kędzierska, Agnieszka Dyda i Agata Chlipała.

• Klasa III w Krakowie

• „A teatr jest po to,

żeby wszystko było inne niż dotąd.

Żeby iść do domu w zamyśleniu, w zachwycie.

I już na zawsze w misce księżyc widzieć…”

Joanna Kulmowa

30 maja 2019 roku uczniowie klasy III udali się na wycieczkę do Krakowa. W planach była wizyta w teatrze Groteska oraz zabawy ruchowe w GoKidz - największym parku rozrywki dla dzieci w Krakowie.

Już pierwsze chwile w budynku teatralnym wzbudziły ogromne emocje. Na początku uczniowie brali udział w warsztatach edukacyjnych „Sekrety sceny”. Pod przewodnictwem aktora mieli możliwość poznać świat teatru lalek i masek, jak i historię Groteski. Prowadzący uczył jak animować lalkami, pokazywał teatralne rekwizyty wchodzące w skład wystaw na poszczególnych piętrach Teatru Groteska.

Dzieci wczuły się w atmosferę teatru, gdyż podczas oczekiwania na spektakl na sali było naprawdę cicho.         Spektakl, który oglądaliśmy, pt.: „Dziewczyna z parku” jest stworzony na podstawie powieści Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku” – lektury z nowej podstawy programowej dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Twórcy nie zawiedli – stworzyli wiele pouczających i wzruszających scen. Na odbiorcach duże wrażenie zrobiły także dekoracje oraz znakomita oprawa muzyczna. Widzowie podziękowali aktorom za niesamowity występ gromkimi brawami.

Kolejnym punktem wycieczki były zabawy sprawnościowe w parku rozrywki GoKidz. To ogromna, ale bardzo dobrze zaaranżowana przestrzeń, która idealnie sprzyja wypoczynkowi i swobodnej zabawie dzieci. Każda atrakcja w GoKidz to wielka frajda i nowa przygoda. Zabawy było co niemiara, ale czas płynął szybko i trzeba było wracać do domu. Ze zdobytym certyfikatem sprawności i mocy, zmęczeni, ale zadowoleni odbyliśmy powrotną podróż do Ochotnicy.

• Szkolny konkurs o św. Janie Pawle II

• „Młodość każdego z Was,

drodzy przyjaciele jest bogactwem”

Jan Paweł II

W dniach od13 do 25 maja b.r. w naszej szkole odbył się konkurs związany z osobą naszego Patrona – św. Jana Pawła II.

Odbywał się na dwóch poziomach:

1. konkurs wiedzy o św. Janie Pawle II: „Życie Karola Wojtyły – Papieża Polaka” dla klas IV-VI;

2. konkurs plastyczny: „Jan Paweł II – Wierny Syn Maryi” dla uczniów klas 0-III;

Cel organizowanego konkursu to:

• popularyzacja wiedzy o życiu, twórczości i świętości Jana Pawła II,
            • rozbudzenie zainteresowania wśród dzieci osobą PapieżaPolaka,
            • motywowanie do naśladowania Świętego Patrona szkoły,
            • pielęgnowanie pamięci o świętym papieżu Janie Pawle II.

Prawie wszyscy uczniowie wzięli w nim udział. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród (sponsorowanych m.in. przez państwa Janik - rodziców naszego ucznia Kamila, za co serdecznie dziękujemy!) odbyło się 27 maja.

Oto nasi szczęśliwi zwycięzcy:

III miejsce – Emilia Królczyk

Wyróżnienia: Maria Chlipała, Łukasz Cwynar, Jan Gardoń

2. Konkurs Wiedzy o Patronie – świętym Janie Pawle II: klasy IV-VI

I miejsce – Oliwia Nowogórska kl.VI (42p/45)

II miejsce – Antoni Słaby kl.IV (41p/45)

III miejsce – Michał Gołdyn kl.VI (40p/45)

Wyróżnienia: Magdalena Giemzik kl.VI (39p/45)

Anna Faltyn kl.Vb (36p/42)

Antoni Tarchała kl. IV (35p/45)

Michał Szczepaniak kl. VI (35p/45)

Wszystkim składamy serdeczne gratulacje i zachęcamy do dalszej twórczej pracy.

• Dzień Dziecka

• Z okazji Dnia Dziecka dzieci z oddziału przedszkolnego, klasy I i II wyjechały na wycieczkę do Krakowa, gdzie czekało na nie moc atrakcji. Pierwszym punktem wycieczki był spacer po ogrodzie zoologicznym, który jest skarbnicą wiedzy przyrodniczej całego świata. Dzieciaki mogły na żywo podziwiać niespotykane na co dzień mieszkające tam zwierzęta, poznawały ich wygląd, tryb życia, zachowanie i zwyczaje. Pomimo deszczowej pogody spacer po krakowskim ZOO sprawił dzieciom ogromną radość.

W tym dniu nie był to jeszcze koniec wrażeń. Na dzieci czekała druga atrakcja wycieczki, były to warsztaty i zabawy kosmiczne z pokazem w planetarium w Krainie Zabaw Dziecięcych - Anikino. Slajdy oraz przestrzenne cylindry w połączeniu z ciemnym wnętrzem przenośnej kopuły planetarium stwarzały efekt bezpośredniego patrzenia w niebo. Dzieci przeniosły się w najdalsze galaktyki, poznawały Układ Słoneczny i konstelacje gwiezdne. Seans był niepowtarzalną atrakcją dla dzieci. Całość przeplatana była wyśmienitą, wręcz kosmiczną zabawą. Animatorzy pomalowali twarze dzieci według ich własnych pomysłów. Czekał też na nich słodki poczęstunek i pamiątkowe zdjęcie.

Wycieczka była nie tylko wspaniałym przeżyciem, ale również atrakcyjną lekcją przyrody, geografii i astronomii. Dzieciaki z pewnością na długo zachowają ją w swej pamięci, a o tym jak była ona udana świadczyły zmęczone, ale zarazem uśmiechnięte twarze dzieci w drodze powrotnej do domu.

• DZIEŃ MAMY I TATY

• W piątek, 24 maja 2019 roku, w kościele parafialnym pw. Znalezienia Krzyża Świętego w Ochotnicy Dolnej odbyła się uroczystość z okazji Dnia Matki i Ojca. Uroczystość tę przygotowali uczniowie z klasy trzeciej i czwartej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II pod opieką pani A. Ligęzy i D. Tarchały. Były wiersze z życzeniami dla mam i tatusiów i piękne piosenki. Wystąpił również zespół Nucicki pod opieką pani A. Chlipały .Zebrani rodzice z wielkim wzruszeniem słuchali swoich pociech. Pojawiły się łzy, ale nie brakowało też uśmiechu. Po części artystycznej dzieci wręczyły swoim bliskim przygotowane przez siebie laurki.

Sto lat niech żyją Mamy i Tatusiowie!